Communicatie




Artikel geschreven door Giselle Brus

















Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
Communicatie lijkt een simpel woord als je gaat beginnen met je outdoor bedrijf. Toch kan communicatie op zoveel verschillende vlakken invloed hebben, dat we het
misschien niet direct zien.

Opdracht:
Wat versta jij onder communicatie? Zet het woord communicatie neer en er omheen de woorden die matchen met het woord communicatie voor jou?

Als je deze vraag aan verschillende personen zou stellen? Dan krijg je verschillende brainstorm vellen terug. Hieronder een paar items die handig zijn om je te
realiseren.

Verbaal en non verbaal communiceren
Stel jezelf de vraag: Wat is verbale communicatie? Wat is non verbale communicatie? Verbaal is iets waar wij vaak goed invulling aan kunnen geven, we zien dit als
de woorden waarmee we iets zeggen. Non verbaal gaat nog veel verder. Je kan een compliment schreeuwend geven, dan komt het niet meer over als een
compliment (deels of in zijn geheel). Als ik strikt bedrijfstechnisch kijk, dan kunnen kleding of op tijd beginnen ook bijdragen aan communicatie naar een klant toe. Ik
wil hier niet te veel over uitweiden tijdens het businessplan, maar hou het in gedachten.

Als we blijven bij het verbale communiceren, dan vindt dit op verschillende vlakken plaats binnen jouw bedrijf. De communicatie van jou naar instructeurs, de
communicatie van instructeurs onderling, de communicatie van de instructeurs naar de deelnemers, maar ook van het bedrijf naar de deelnemers. Deze twee stip ik
kort aan.

Communicatie naar de deelnemer
De weg voor een klant, die misschien deelnemers wordt verloopt via een reclame kanaal. Dat kan zijn via je website, mond op mond reclame, flyer, telefonisch, etc.
Jij wilt natuurlijk dat deze klant de juiste informatie krijgt. Via elk kanaal, indien dit mogelijk is, wil je dat er juist wordt omschreven wat de klant krijgt als product en
welke voorwaarden er zijn. Simpel voorbeeld: Niet iedereen kan klimmen binnen een standaard introductieles. Sommige klanten hebben persoonlijke begeleiding
nodig. Het stellen van de juiste deelnemerseisen geeft jou de juiste doelgroep, wat bijdraagt aan de succesbeleving van de klant. Iedereen kan wel komen voor
kliminstructie, maar voor een bepaalde doelgroep is privé training geschikter.

Bij inschrijving wordt het bevestigd wat er geboekt is en leg je persoonlijk contact met de deelnemer. Bij aanvang van de cursus of training is er direct weer een
communicatie moment. Hoe wordt de deelnemer ontvangen? Wat voor invloed heeft dit op zijn/haar beleving? Hoe verloopt de rest van de instructie en na afloop?

Kortom: Maak de spelregels bekent aan de deelnemer, maar ook aan alle instructeurs of mensen die de deelnemers te woord staan. Dit om teleurstelling bij een
klant te voorkomen en niet van de één naar de ander gestuurd te worden.

Communicatie op bedrijfsniveau
Dit aspect kan op sommige niveaus een beetje verdwijnen. We zien vaak terug dat instructeurs onderling wel communiceren (ik laat de manier waarop, het moment
waarop, etc. even buiten beschouwing). Je ziet wel communicatie tussen de verschillende niveaus, maar er wordt verschillend gekozen voor de manier waarop dit
gebeurt. Dit heeft vaak met de omvang van een bedrijf te maken. Als een bedrijf groter wordt, dan kan de communicatie veelal verlopen via email om regels duidelijk
te maken, wijzen op werkwijzen, etc. Uiteraard is dat heel belangrijk om structuur te hebben in een bedrijf en ook noodzakelijk.

Blijf alert op het hebben van persoonlijk contact en de richting waaruit dit contact tot stand komt. Is dit één richting verkeer of Is er ruimte voor interventie? Het is
bepalend voor de sfeer die ontstaat op en rondom de werkvloer. Hoe wil jij dit vorm geven? Heb je ideeën hoe je hier invulling aan wilt geven? Het is mooi als je al
jouw werknemers betrokken kan krijgen bij jouw onderneming en dat ze allemaal willen bijdragen aan het succes, en dat ze verantwoording durven en willen nemen
voor de taak of rol waar ze invulling aan geven!


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OUTDOOR - ONLY.NL
Bedrijfsplan [Home] Concept idee [Deel 1]
Operational plan [Deel 2] Producten en diensten Operationeel plan Multitalent Instructie Organisatie instructie Logistiek activiteit Logistiek algemeen beheer Boekhouding en finance Communicatie Marketingplan
Talking business [Deel 3]