Marketing




Artikel geschreven door Giselle Brus

















Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
Marketing en verborgen marketing!
Bij het maken van reclame denken we direct aan de nodige kanalen: facebook, twitter, youtube. Of aan het maken van flyers om te verspreiden op een locatie waar
je dit mag. Simpel en doeltreffend. Maar kan je verborgen marketing bedenken? Of meer reclame kanalen dan ik hierboven noem? Naast je kanalen kan je ook
denken aan het hebben van een logo, slogan en deze presenteren (communiceren) naar de buitenwereld.

Opdracht: Breng jou specifieke marketing kanalen in kaart.

Verborgen marketing
Eén werkwijze waar ik veel gebruik van heb gemaakt wil ik met jou delen. Ik noem het: persoonlijk begeleiden van een deelnemer naar een doel. Dit is natuurlijk niet
in elke setting mogelijk. Het ligt er ook aan of jij kiest voor een dagbeleving of een cursus aanbieden waarbij er een leerdoel is.

Op het moment dat een deelnemer een leerdoel heeft en deze graag wil behalen is het aan jou om deze zo helder mogelijk te presenteren. Het vertrekpunt is A en
via mij kan je komen bij B. Als ze zien in welke volgorde ze de competenties kunnen leren, en dat allemaal bij jou, dan is het logisch om terug te keren. Op je website
kan je dit presenteren, maar ook zeker je instructeurs moeten hiervan op de hoogte zijn. Zij zullen de vraag gesteld krijgen (of ander personeel). De deelnemer zal
ook direct antwoord willen hebben. We leven in een zap-cultuur. Als we niet direct antwoord krijgen of kunnen inschrijven, dan zoeken we wellicht ergens anders.

Een ander item is het persoonlijk aandacht geven aan de deelnemer. Geef iedereen het gevoel dat ze gezien worden. Soms is dit moeilijk bij grote groepen, maar als
er meerdere instructeurs zijn, kan iedereen toch die persoonlijke aandacht ontvangen. Naast de persoonlijke aandacht staat ook de manier waarop deze persoonlijke
aandacht ontvangen wordt centraal. De didactiek speelt hier een belangrijke rol in. Kan jij of jouw instructeur switchen tussen een leeraar-leerling en een zelflerend
onderzoek situatie? Wat brengen beide manieren van lesgeven met zich mee qua sfeer? Bij welke doelgroep zet je ze in?

De instructeurs zijn het visitekaartje van je bedrijf. Biedt ruimte voor deze ontwikkeling en kan indirect meedragen aan je marketingplan!


Kijk bij Instructeursontwikkeling en Bedrijfsvoering!


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OUTDOOR - ONLY.NL
Bedrijfsplan [Home] Concept idee [Deel 1]
Operational plan [Deel 2] Producten en diensten Operationeel plan Multitalent Instructie Organisatie instructie Logistiek activiteit Logistiek algemeen beheer Boekhouding en finance Communicatie Marketingplan
Talking business [Deel 3]