Logistiek algemeen beheer




Artikel geschreven door Giselle Brus

















Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
Wat bedoel ik hiermee? We hebben al gekeken naar de logistiek voor het tot stand laten komen van één activiteit. Maar nu draait jouw outdoor bedrijf zo goed dat je
meer activiteiten gaat aanbieden. Misschien tegelijkertijd of achterelkaar? Dit brengt extra werk met zich mee. Ik noem dit Logistiek algemeen beheer. Uiteraard geldt
dit ook voor het uitvoeren van één activiteit.

Stel: Je hebt een klimactiviteit, maar daar achteraan doe je direct met een andere groep het abseilen plannen. Dat kan prima, maar hou zicht op welke materialen er
mee moeten. Verschilt dit bij deze activiteiten? Je wilt niet dat er bij iemand die gaat abseilen allerlei klimmateriaal aan de gordel blijft hangen. Dit brengt hinder met
zich mee. Is het op een andere locatie? Andere instructeurs? Hoe zit het met een tijdsplanning? Je zal een schema moeten maken voor de dag. Dit bespreken met
de hoofdinstructeur, zodat hij/zij verantwoording kan nemen binnen het proces door bijvoorbeeld materiaal klaar te leggen of juist een checklist mee te geven aan de
instructeurs die helpen assisteren. Iemand aansturen voor ontvangst van de deelnemers. Horen daar nog protocollen bij? Denk aan een risicoacceptatie.

Dit komt terug in je organisatiemodel. Je kan een activiteit plaatsen in een organisatiemodel (tijdsplanning), zie Organiseren. Je kan ook een gehele dag plannen in
een organisatiemodel (tijdsplanning van de dag), zie Bedrijfsvoering.

Periodiek logistiek beheer
Hierbij kan je denken aan je jaarlijkse keuringen van de materialen. Maar misschien ontstaan er bij jou klussen die per week, maand, kwartaal moeten worden
gedaan. Beheer je een klimhal, dan moeten de klimtouwen maandelijks bekeken worden (de periode bepaal je aan de hand van de intentie van gebruik of wordt
bepaald door een verzekering). Als je een locatie beheerd, dan heb je ook klussen als schoonmaak dagelijks, wekelijks of anders. Dit kan ook gelden voor
administratieve zaken. Elke dag de mail checken, elke week facturen maken, elke maand reclame maken. Alles kan je uitzetten in een tijdsframe of
organisatiemodel. Het ligt er maar aan of het bij jou past?

Algemene zaken
Er zijn ook algemene zaken die een rol spelen bij de uitvoering van je bedrijf. Denk aan de bedrijfsverzekering, sollicitaties, personeelszaken, het maken van
werkroosters, verdeling in taken (organogram van je bedrijfstructuur), salarissen, werken met inhuurkrachten of externen. Doe je dit? Omschrijf dan deze zaken of
zet ze op papier om later hiermee aan de slag te gaan.


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OUTDOOR - ONLY.NL
Bedrijfsplan [Home] Concept idee [Deel 1]
Operational plan [Deel 2] Producten en diensten Operationeel plan Multitalent Instructie Organisatie instructie Logistiek activiteit Logistiek algemeen beheer Boekhouding en finance Communicatie Marketingplan
Talking business [Deel 3]